Ένα από τα ελάχιστα SUV πόλης που σχεδόν το είχαμε ξεχάσει, είναι το αντικείμενο αυτής εδώ της δοκιμής μας. Πρόκειται για το Seat Arona, ένα όμορφο συμπαγές SUV που εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2017 και αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλές όλα αυτά τα χρόνια στην Ευρωπαϊκή αγορά.

Πριν από μήνες η Seat ανανέωσε το Arona, φρεσκάροντας τη συνολική εμφάνισή του και βελτιώνοντας τις ψηφιακές του υπηρεσίες, αλλά διατηρώντας στο έπακρο τον οδηγοκεντρικό του χαρακτήρα.

Ένα ανανεωμένο Arona με κινητήρα 1 λίτρου είναι αυτό που θα απασχολήσει τις γραμμές που ακολουθούν, με εμπειρίες που αποκομίσαμε στα σχεδόν 800 χιλιόμετρα που διανύσαμε μαζί του σε κάθε είδους διαδρομή.

Με μια ματιά

«Ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις» λέει ο κανόνας και από αυτόν δεν ξέφυγαν οι σχεδιαστές της Seat που έκαναν μόνο κάποιες μικρές διαφοροποιήσεις με στόχο να δώσουν έναν πιο off road χαρακτήρα στο Arona.

Βασική αλλαγή, η ανασχεδιασμένη, φαρδύτερη μάσκα και νέοι προφυλακτήρες. Τα φωτιστικά σώματα είναι πλέον LED σε όλες τις εκδόσεις (βασικός εξοπλισμός), ενώ έχουν προστεθεί στρογγυλοί προβολείς ομίχλης τοποθετημένοι ψηλά στον προφυλακτήρα, στοιχείο που τονίζει τον off road χαρακτήρα του μοντέλου. Στο πίσω μέρος υπάρχει νέος διαχύτης, διαφορετική αεροτομή και διαφοροποιημένη αναγραφή του ονόματος του μοντέλου στην 5η πόρτα με «καλλιτεχνική» γραμματοσειρά. Τις αλλαγές συμπληρώνουν οι νέας σχεδίασης ζάντες (στην περίπτωσή μας 17 ιντσών) και η δυνατότητα διχρωμίας στην εξωτερική βαφή.

Εσωτερικά, το ανανεωμένο Arona δείχνει πιο ποιοτικό, πιο σύγχρονο και πιο εξελιγμένο τεχνολογικά. Τα βελτιωμένα υλικά έχουν άψογη συναρμογή και η επένδυση των καθισμάτων με ματ δερματίνη, όπως και οι νέοι αεραγωγοί, αναβαθμίζουν την συνολική εικόνα. Η ψηφιακή οθόνη των βασικών οργάνων και η τοποθετημένη ψηλότερα οθόνη πολυμέσων (9,25 ιντσών στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας), αυξάνουν την ασφάλεια και την πληρότητα της ενημέρωσης του οδηγού. Η ευκρίνεια της οθόνης πολυμέσων και η εύκολη χρήση της σε συνδυασμό με τους φυσικούς διακόπτες που υπάρχουν, κάνουν ακόμα πιο εύκολη τη ζωή του οδηγού χωρίς να τραβούν την προσοχή του από τον δρόμο. Για τη διασύνδεση φροντίζει το σύστημα Full Link, ενώ διατίθενται Apple CarPlay και Android Auto. Υπάρχει ακόμα, δυνατότητα φωνητικών εντολών και το Seat Connect με ενσωματωμένη eSIM για την υπηρεσία άμεσης ανάγκης eCall.

Οι χώροι είναι επαρκείς για τέσσερις ενήλικες επιβάτες που πολύ δύσκολα θα γίνουν πέντε, ενώ ο χώρος αποσκευών διεκδικεί βραβεία στην κατηγορία, καθώς έχει χωρητικότητα 400 λίτρων, αλλά δεν έχει ρεζέρβα παρά το ότι υπάρχει ανεκμετάλλευτη η σχετική «λακκούβα» κάτω από τον πάτο του πορτ μπαγκάζ, αλλά τον χώρο καταλαμβάνει ένα πλαστικό με το κιτ επισκευής τροχού, η ύπαρξη του οποίου στην πράξη αναιρεί την προσπάθεια των σχεδιαστών για πιο off road χαρακτήρα, αλλά και το ύψος από το έδαφος των 19 εκατοστών.

Το πλούσιο πακέτο συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού περιλαμβάνονει – μεταξύ άλλων – Adaptive Cruise Control, Front Assist, Side Assist, Lane Assist, Traffic Sign Recognition, High Beam Assist, Park Assist κ.ά., με μερικά από αυτά να συνεργάζονται δημιουργώντας προϋποθέσεις για ένα σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης.

Κινητήρας – Μετάδοση

Το Arona της δοκιμής μας φορούσε την δυνατή έκδοση του 3κύλινδρου βενζινοκινητήρα 1.0 ECO TSI, ο οποίος με τούρμπο, άμεσο ψεκασμό και φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων (GPF) αποδίδει 110 ίππους από τις 5.000 σ.α.λ. και 200 Nm από τις 2.000 έως 3.000 σ.α.λ.. Το έργο του μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων.

Ο συνδυασμός τα καταφέρνει άριστα με το βάρους σχεδόν 1.150 κιλών αμάξωμα, καθώς η επιτάχυνση 0-100 ολοκληρώνεται σε 10.3΄΄ και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 190 χλμ/ώρα, ενώ σε όλο το εύρος των στροφών υπάρχει ροπή που επιτρέπει άνετη αλλαγή ρυθμού χωρίς κατ’ ανάγκη να αλλάξεις ταχύτητα. Ο εύστροφος, γραμμικός και με άμεση απόκριση στο γκάζι κινητήρας (ειδικά μετά τις 1.800 στροφές) δίνει την εντύπωση πολύ μεγαλύτερου σε κυβισμό, αλλά έχει και το κόστος του, καθώς η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας (με χαλαρούς ρυθμούς) δεν κατάφερε να πέσει κάτω από τα 7,1 λτ/100 χλμ.

Από τη θέση του οδηγού

Η σχετικά ψηλή, ανατομική και με επαρκή πλευρική στήριξη θέση οδήγησης, σε συνδυασμό με το καλοσχεδιασμένο πολυλειτουργικό τιμόνι και τον εύχρηστο όσο και σαφή επιλογέα ταχυτήτων προδιαθέτουν για τις σπορτίφ διαθέσεις του Arona.

Η συνέχεια είναι γνωστή από παλιά, καθώς το μικρό SUV της Seat ανέκαθεν ήταν ένα από τα πιο ευχάριστα στην χρήση και εύχρηστα αυτοκίνητα. Κάθε φορά που μπαίνεις να το οδηγήσεις ειδικά αν έρχεσαι από άλλο αυτοκίνητο, είναι σα να περπατούσες με αρβύλες και φόρεσες αθλητικά παπούτσια. Με γρήγορο-σαφές τιμόνι, φρένα με αίσθηση, ζωηρό σε όλο το φάσμα των στροφών κινητήρα και μακρύ αλλά σωστά κλιμακωμένο κιβώτιο (οι ταχύτητες αλλάζουν ακόμα και χωρίς συμπλέκτη), το Arona ήταν και παραμένει απολαυστικό για τον οδηγό.

Η βελτιωμένη ανάρτηση κρατά ακόμα καλύτερα το μικρό SUV στον δρόμο, με αμελητέες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, αλλά πιο ξερές (έως ενοχλητικές κάποιες φορές) αντιδράσεις στις έντονες ανωμαλίες των δρόμων, όπου όμως η τροχιά δεν αλλάζει παρά το ότι η πίσω ανάρτηση βασίζεται σε από ημιάκαμπτο άξονα.

«Πούπουλο» στην πόλη, εύκολο στο παρκάρισμα, με καλή ποιότητα κύλισης, ελάχιστο θόρυβο από τον 3κύλινδρο κινητήρα και πολύ καλά για τις δυνατότητές του φρένα, το Arona ξεφεύγει κατά πολύ από τον χαρακτηρισμό «SUV πόλης», αφού εύκολα μπορεί να ταξιδέψει τόσο σε αυτοκινητόδρομους, όσο και σε επαρχιακούς δρόμους, όπου και θα ευχαριστήσει απρόσμενα τους σπορτίφ οδηγούς.
Θα μπορούσε μάλιστα να τα καταφέρει και εκτός ασφάλτινων διαδρομών, τόσο λόγω γεροδεμένης κατασκευής, όσο και λόγω ύψους από το έδαφος, αλλά… η μόδα της αντικατάστασης της ρεζέρβας με κιτ επισκευής, περιορίζουν επί της ουσίας αυτή την δυνατότητα, καθώς ακόμα και οι …πέτρες γνωρίζουν πως, το κιτ επισκευής ελαστικού είναι ανεπαρκές μπροστά σε σχισίματα πλαϊνών.

Ολοκληρώνοντας τις εντυπώσεις μας, θα πρέπει και πάλι να σταθούμε στην λειτουργία του 3κύλινδρου μόλις ενός λίτρου κινητήρα, που καταργεί το παλιό αμερικάνικο μότο «nothing more than cubic centimeters», καθώς δουλεύει σε όλο το φάσμα των στροφών γραμμικά και ζωηρά, σε άψογη αρμονία με το χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο, η μακριά κλιμάκωση του οποίου επιτρέπει υψηλές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο.

Δια ταύτα

Το ανανεωμένο Arona ήταν μια ευκαιρία να θυμηθούμε ένα μικρομεσαίο SUV που έχει οδηγικά χαρακτηριστικά εφάμιλλα έως και καλύτερα από τυπικά hatchback σπορτίφ σούπερ μίνι, παρέχοντας ταυτόχρονα μεγαλύτερους χώρους, ευκολία κίνησης εντός – εκτός πόλης και θεωρητική δυνατότητα κίνησης σε χωματόδρομους.

Επιπλέον, το γεροδεμένο αμάξωμα, οι επαρκείς χώροι, η αναβαθμισμένη ποιότητα υλικών – κατασκευής, τα δυνατά φώτα και οι σχεδόν πλήρεις ψηφιακές υπηρεσίες που προσφέρει, σε συνδυασμό με την πρόσφατη διόρθωση της τιμής (από 18.990 ευρώ), δίνουν στο μοντέλο μια ευκαιρία να πάρει το μερίδιο της αγοράς που του αξίζει.

Υπέρ

  • Ποιότητα κατασκευής – υλικών
  • Χώρος αποσκευών
  • Γεροδεμένο πλαίσιο
  • Εξοπλισμός
  • Ελαστικότητα κινητήρα
  • Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης
  • Τιμή – μηδενικά τέλη κυκλοφορίας

Κατά

  • Κατανάλωση
  • Σκληρή ανάρτηση
  • Έλλειψη ρεζέρβας

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV-επιβατικό
  • Διαστάσεις: 4.138/ 1.780/ 1.537 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.566 χλστ
  • Ύψος από το έδαφος: 190 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 400/1.280 λτ
  • Ρεζερβουάρ: 40 λτ
  • Βάρος: 1.140 κιλά
  • Κινητήρας: βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, 999 κ.εκ., Euro6
  • Ισχύς: 110 ίπποι/ 5.000-6.000 σαλ
  • Ροπή: 200 Nm/2.000-3.000 σαλ
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα Μακ Φέρσον / Πίσω ημιάκαμπτος άξονας
  • Τροχοί: 205/55/17
  • Φρένα: Εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι / Πίσω δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρικά υποβοηθούμενο, με κύκλο στροφής 10,6 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 10,3΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 190 χλμ/ώρα
  • Μεικτή κατανάλωση (δοκιμής): 7,1 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 120 γρ/χλμ
  • Τέλη κυκλοφορίας: 0 ευρώ
  • Τιμή: Από 18.990 ευρώ (δοκιμής από 19.990 ευρώ)